UYGUN
OLMAYAN DAVRANIŞLARIN AZALTILMASI
Davranışlar
doğaları gereği uygun olmamaları dışında dört açıdan uygun olmayabilirler ve
bir davranış değiştirme programı hazırlanırken davranışlar bu dört kategoriden
birisi içine alınarak değerlendirme ve uygulama programları hazırlanır. Bunlar:
SIKLIK
Davranış doğru biçimde sergilense bile çok fazla
sayıda sergileniyor olabilir. Örneğin;
konuşma davranışı.
SÜRE
Bir davranışın birey tarafından olduğundan fazla
süre ile sergilenmesi. Örneğin; 15
dakikada tamamlanabilecek bir ödevin birey tarafından 2 saatte tamamlanması
YOĞUNLUK
Herhangi bir davranış normalde olduğundan daha
yoğun biçimde sergileniyor olabilir. Örneğin;
işitme sorunu olmadığı halde çok yüksek sesle konuşmak.
BEKLEME
SÜRESİ
Bir davranışın yapılması için verilen yönergeden
sonra çok zaman geçmesi. Örneğin;
öğretmenin “kitapları sıranın altına
koyun” yönergesini verdikten sonra öğrencinin bu davranışı yerine getirmek
üzere 5 dakika sonra girişimde bulunması.
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI
AZALTMA TEKNİKLERİ
Uygun
olmayan davranışları azaltma teknikleri en ılımlıdan en az ılımlıya
doğru dört düzeyde toplanmaktadır. Bu düzeylerin her birinde alternatif
teknikler söz konusudur.
ILIMLILIK NEDİR?
Ilımlılık;
tekniğin birey bedeni üzerindeki etkisi ya da kontrol gücü ve pekiştireç alma
olasılığı biçiminde tanımlanmaktadır.
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI
AZALTMA TEKNİKLERİ HİYERARŞİSİ
AYRIMLI
PEKİŞTİRME TEKNİKLERİ
1.DÜZEY
a.Seyrek Yapılan Davranışı Pekiştirme
b.Başka Davranışları
Pekiştirme
c.Karşıt Davranışları
Pekiştirme
2.DÜZEY
Sönme
Tekniği
3.DÜZEY
Hoşa
Giden Uyaranı Çekme
a.Tepkinin Bedeli
b.Mola
4.DÜZEY
Hoşa
Gitmeyen Uyaran Verme
1.Koşulsuz İtici Uyaran
2.Koşullu İtici Uyaran
3.Aşırı Düzeltme
a)Onarıcı Aşırı Düzeltme
b)Olumlu Alıştırma
AYRIMLI PEKİŞTİRME
Bir
davranışı azaltmak üzere pekiştirme kullanılmasıdır. Ilımlılık hiyerarşisi
içinde birinci sıradadır.3 türlüdür.
a)SEYREK YAPILAN
DAVRANIŞLARI PEKİŞTİRME
Belli
bir gözlem süresinde bir davranışın istendik sayı ya da süre ile sergilenmesi
ile pekiştirilmesi o davranışın bu sayı ya da süreden daha fazla
gerçekleştiğinde ise pekiştirilmemesidir.
Değişikliği yavaş yavaş sağladığı için kendine zarar verme ve tehlike
içeren davranışların değiştirilmesinde kullanılmamalıdır.
b)BAŞKA DAVRANIŞLARI
PEKİŞTİRME
Azaltılmak
istenen davranış gözlem süresi boyunca hiç yapılmadığında gözlem süresi sonunda
ilk yapılan olumlu davranışın pekiştirilmesine Başka Davranışların Ayrımlı
Pekiştirilmesi denir.
c)KARŞIT DAVRANIŞLARIN PEKİŞTİRİLMESİ
Azaltılmak
istenen hedef davranışın karşıtı bir davranış belirlenir. Hedef davranış
görmezden gelinirken karşıt davranış gerçekleştiğinde pekiştirilir.
Stereotipik
davranışlar, yıkıcı sınıf davranışları, kendine zarar verme davranışı gibi
davranışların azaltılmasında etkili bir yöntemdir.
SÖNME TEKNİĞİ
Sönme tekniğinde hiçbir biçimde pekiştirme
uygulanmaz ve uygun olmayan davranışın sürmesine neden olan pekiştireç geri
çekilir.
CEZA
3. ve 4. düzeyde yer alan tekniklere genel anlamda
ceza denilmektedir. Ceza tekniğini uygularken dikkat edilmesi gereken kurallar
vardır.
1.Ceza uygulaması ile uygun
olmayan davranışın ileride yapılma olasılığının azalması veya tamamen ortadan
kalkması gerekmektedir.
2.Ceza mutlak uygun olmayan
davranışı takip eder biçimde uygulanmalıdır.
3.Ceza mutlak uygun olmayan
davranışa bağımlı olmalıdır.
İki tür
cezadan söz edilebilir.
BİRİNCİ TÜR CEZA:Uygun olmayan davranışın
hemen ardından ortama itici bir uyaranın sunulmasıdır.
İKİNCİ TÜR CEZA: Uygun olmayan davranışı
takip eden pekiştirecin geri çekilmesidir.
HOŞA GİDEN UYARANI ÇEKME
a)Tepkinin Bedeli:
Uygun olmayan davranışın sergilenmesi ile birlikte
belirli bir sayıda ya da miktardaki pekiştirecin geri çekilmesidir. Bunun
uygulanması için bireyin daha önceden belirli bir miktarda ya da sayıda
pekiştireç kazanmış olması gerekmektedir. Sıklıkla Sembol Pekiştireç sistemi
ile birlikte kullanılmaktadır. Bu tekniğin saldırganlık, sınıf içi yıkıcı
davranışlar, hiperaktif davranışların azaltılmasında başarılı bir şekilde
kullanıldığı görülmektedir.
b)MOLA
Bir davranıştan sonra bir süre daha az pekiştirici
olan bir ortam sunulduğunda o davranışın ileride yapılma olasılığı azalır ya da
davranış tamamen ortadan kalkar.
Mola odalarının iki açıdan mutlaka
değerlendirilmeleri gerekir.
a)Odada geçirilecek süre
b)Odanın fiziksel
özeklikleri
HOŞA GİTMEYEN UYARAN VERME
En az ılımlı olan tekniktir
YARARLARI
1.Uygun olmayan davranışı
hızla durdurur.
2.Hoşa gitmeyen uyaran
sunularak kabul edilebilen ile kabul edilemeyen ya da güvenli ile tehlikeli
gibi durumlar kolaylıkla öğretilebilir.
3.Bir çocuğun uygun olmayan
davranışının sonunda hoşa gitmeyen bir uyaranın veriliyor olması çocuğun
çevresindekilerin uygun olmayan durumun ne olduğunu anlamalarını sağlayabilir.
Uygun
olmayan davranışların azaltılmasında kullanılması önerilen en son teknik olduğu
unutulmamalıdır.
HOŞA
GİTMEYEN UYARAN TÜRLERİ NELERDİR?
1.KOŞULSUZ İTİCİ UYARAN
Bireye uygun olmayan davranışı nedeniyle bir
rahatsızlık vermek ya da fiziksel olarak bir rahatsızlık vermek yoluyla
uygulanır. Örneğin; uygun olmayan
bir davranıştan sonra çocuğun hafifçe çimdiklenmesi
2.KOŞULLU İTİCİ UYARAN
Koşulsuz itici uyaranla eşlenerek sunulan bir
uyaranın zamanla itici olma özelliği kazanması olarak tanımlanır. Zaman içinde
olumsuz özellik taşıdığı öğrenilen uyaranlardır. Örneğin; koşulsuz itici uyaranla birlikte sunulan sözcükler,
uyarılar, ses tonlaması
İTİCİ UYARAN
SUNMANIN SINIRLILIKLARI
1.Birey genellikle
öğretmenini model alır. İtici uyaranı sık sunan bir öğretmen ise çocuk için iyi
bir model değildir.
2.İtici uyaranın sunulmasına
bağlı olarak öğrenci davranışları üç grupta toplanabilir.
a)Çocuk öğretmenin tepkisi türünde bir tepkiyle
karşılık verebilir.
b)Çocuk içine kapanabilir dolayısıyla o gün ya da
daha sonraki günlerde öğrenme gerçekleşmeyebilir
c)Çocuk kaçma ya da kaçınma davranışı gösterir.
3.Çocuk hangi davranışından
sonra kendisine itici uyaranın sunulduğunu anlamazsa öğretmeninden korkabilir,
kaçabilir.
4.Pek çok öğretmenin
cezalandırıcı etkisinin olduğunu düşündüğü durum çocuk için pekiştirici özellik
taşıyabilir.
3.AŞIRI DÜZELTME
Bu teknikle bireye uygun olan davranışların da
kazandırılması sağlanabilmektedir. Bu tekniğin amacı; bireye uygun olmayan
davranışlarının sorumluluklarını almayı öğretmektir.Aynı zamanda bu yöntemle
uygun olan davranışların kazandırılması ya da arttırılması da
amaçlanmaktadır.Uygun olan davranışlar yaşantıların abartılması yolu ile
öğretilir.
AŞIRI
DÜZELTME TEKNİĞİNİN GENEL ÖZELİKLERİ
1.Aşırı düzeltme uygun
olmayan davranışla doğrudan ilgili olmalıdır.
2.Uygun olmayan davranışın
hemen sonunda uygulanmalıdır.
3.Aşırı düzeltme etkin bir
biçimde ve kesintiye uğratılmadan yapılmalıdır.
AŞIRI
DÜZELTME TEKNİKLERİ
1.ONARICI
AŞIRI DÜZELTME
Bireyin uygun olmayan davranışı sonrasında çevrede
bir hasar ya da dağınıklık görüldüğünde uygulanmaktadır. Çocuğun ortamda oluşan
bu uygun olmayan durumu aşırı bir biçimde düzeltilmesi sağlanır. Örneğin; tükürme davranışı
gerçekleştiğinde çocuğun tükürdüğü yeri (bazen daha fazla yeri) aşırı biçimde
temizlemesi sağlanır.
2.OLUMLU
ALIŞTIRMA
Uygun olmayan davranış sergilendiğinde bu
davranışa karşılık çocuğun davranışı uygun olarak aşırı biçimde yapmasını
sağlamak. Örneğin; teneffüs zilinde
kalabalık bir grup öğrenci koşarak sınıftan çıktığında öğretmen öğrencileri
yerlerine tekrar oturtup birkaç kez uygun biçimde sınıftan çıkma davranışını
sergilemelerini sağlayabilir.
OLUMLU
ALIŞTIRMA TEKNİĞİ KULLANILIRKEN ÖĞRETMEN ŞU KONULARA DİKKAT ETMELİDİR
1.Öğrenciye uygun
davranmadığı söylenmelidir.
2.Öğrencini devam davranışı
öğretmen tarafından kesintiye uğratılmalıdır.
3. Olumlu alıştırma
yapılacak olan davranış sözel olarak tanımlanmalıdır.
4.Gerektiğinde olumlu
alıştırma için çocuk fiziksel olarak yönlendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder